Carbon herstellingen, fietsherstelling,... Slechts 1 adres: Brenco-Technics te Nijlen
Schade aan uw carbon frame? Ontdek mogelijke oorzaken...
Ontdek alles over delaminatie van carbon
Ontdek uw erkend carbon reparateur
Ontdek alles over carbon, onderhoud en reparaties in ons nieuwsarchief.

maandag 31 december 2018

Ontdek de oorzaak achter de schade aan uw carbon fietsframe.



Carbon fiets frame herstellen delaminatie

Délaminatie betekent dat de onderlinge lagen (carbon) loslaten van elkaar waardoor het carbononderdeel verzwakt raakt. Dit kan een aantal oorzaken hebben. 

Ten eerste is délaminatie een risico ten gevolge van de strijd om steeds lichtere producten (frames) te produceren. Carbon is een composiet en bestaat uit twee bestanddelen: 1. Koolstofweefsel of carbonweefsel. 2. Epoxy. Een juiste verhouding tussen epoxy en carbon is essentieel. Teveel epoxy maakt het carbon onderdeel niet alleen zwaar maar ook bros. Te weinig epoxy resulteert in een licht maar zwak eindproduct doordat de hechting tussen de verschillende carbonlagen niet voldoende is. Een goede verhouding wordt alleen bereikt door vacuümtechniek toe te passen bij de vervaardiging van de onderdelen (beter is nog een autoclaaf waarbij het vacuümstuk nog in een drukvat geplaatst wordt). Het ouderwets handlamineren en vervolgens met tape of krimpfolie omwikkelen geeft geen stevig en betrouwbaar resultaat. Er blijft namelijk teveel epoxy achter in het carbon met het risico van ingesloten lucht tussen de carbon lagen. 

Een tweede risico op délaminatie is een slechte hechting door verkeerde (lees slechte kwaliteit) epoxy. Wanneer de epoxy van slechte kwaliteit is, is het eindproduct dat uiteraard ook. Tegenwoordig zie je steeds vaker producten die vervaardigd zijn uit prepreg carbon. Dit is carbon wat al voorzien is van een laag epoxy. Het verwerkt makkelijk en het bespaard tijd doordat er geen epoxy meer aangemaakt hoeft te worden. Ook op de alibaba site worden veel prepregs aangeboden voor relatief lage prijzen. Echter, welke epoxy er gebruikt is, is meestal onbekend bij de prepregs die voor de particuliere markt aangeboden worden. Hierin zitten dus risico’s wanneer je besluit met prepregs te gaan werken. 
Een derde risico (kom ik regelmatig tegen in mijn praktijk) is délaminatie door een klap/impact. Wanneer je in mijn “referenties” kijkt, zie je dat de opengeschuurde schadeplekken vaak groter zijn dan de schade op het eerste gezicht. Door de impact heeft er vaak délaminatie plaatsgevonden om de schadeplek heen. Wanneer ik die niet weg zou schuren, blijft dat een zwakke plek en zal de delaminatie onder invloed van kracht en trillingen langzaam maar zeker doorgroeien totdat het frame wederom breekt. 
Het laatste en vierde risico is lucht. Dit risico is er eentje waar iedere carbon reparateur zich terdege van bewust is of moet zijn. Wanneer er tijdens de vervaardiging en/of reparatie lucht tussen de verschillende carbon lagen zit, ontstaat er ook op die plekken delaminatie-groei door de constante belasting van trillingen en krachten. Daarnaast ontstaat dan het risico dat er vuil en vocht tussen de lagen inkomen wat het delaminatieproces kan versnellen. Bij het vervaardigen en repareren van carbon is het gebruik van vacuüm daarom ook essentieel. Natuurlijk kan een reparatie er op het eerste gezicht prima uitzien en stevig aanvoelen terwijl er geen vacuüm gebruikt is. Op de lange duur, en bij frequente belasting zal het risico van delaminatie steeds groter worden. Om dit risico zo klein mogelijk te houden, maak ik niet alleen gebruik van vacuüm tijdens het reparatieproces, maar haal ik ook eerst alle lucht uit mijn epoxy voordat ik deze ga verwerken. Een speciale degasser trekt alle luchtbelletjes uit de epoxy zodat deze al bij het aanbrengen niet tussen de lagen komen te zitten.


3 opmerkingen:

  1. Heel tevreden!
    Zeer goede service, diepgaande diagnose en prachtig afgewerkt. M'n frame is weer good to go! Je ziet en merkt er niets meer van.
    Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zeer tevreden over de herstelling van mijn fiets. Ik heb een test gedaan op een paar kasseiwegen en alles is zeer goed uitgevoerd. Er werd voor de herstelling een duidelijke uitleg gegeven na een zeer hartelijk onthaal en alles werd duidelijk afgesproken. Zeker een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen